האם משלמים מס על ביטקוין?

בשנים האחרונות, כחלק מהתפתחות של המסחר המתבצע באמצעים אלקטרוניים, החל להתרחב מסחר באמצעות 'מטבעות וירטואליים' כדוגמת הביטקוין , לייטקוין , אנונקוין ועוד.

בתאריך 17/1/2018 פרסמה רשות המסים חוזר מקצועי בנושא אופן מיסוי פעילות ב"מטבעות וירטואליים" כגון הביטקוין. החוזר מבהיר לקהילת המשתמשים במטבעות וירטואליים את הנחיות המיסוי שחלות לגביהם, ומאפשר להם וודאות מיסויית בנושא.

"מטבע וירטואלי" הוא יחידה דיגיטלית ממוחשבת בעלת ערך, המשמשת לצורך סחר חליפין ו/או יחידה של חשבון וירטואלי. מטבעות וירטואליים ממלאים את התפקידים האמורים בהסכמת קהילת המשתמשים בהם. "מטבע וירטואלי" יכול לשמש לתשלום עבור סחורות ו/או שירותים ו/או להמרה למטבעות אחרים, וכן יכול לשמש לצורך השקעה. שימושים אלו בקרב קהילת המשתמשים במטבע וירטואלי הביאו לכנות את היחידות הדיגיטליות בשם 'מטבע'.

נשאלת השאלה האם "מטבע וירטואלי" הוא מטבע?  על פי חוק בנק ישראל, המטבעות הווירטואליים לא נחשבים כ"מטבע" או "מטבע חוץ", ועל כן מטבעות אלה ייחשבו על פי ס' 88 לפקודת מס הכנסה כ"נכס" ומכירתם תמוסה כמכירת "נכס", כאשר ההכנסה ממכירתם תסווג כהכנסה הונית ותחויב במס רווח הון (25%). בהתאם לכך כאשר מוכרים "מטבע וירטואלי", צריך המוכר להגיש תוך 30 יום לפקיד השומה, דו"ח שיפרט את חישוב רווח/הפסד ההון שנבע לו וחישוב המס החל במכירה כאמור, וישלם מקדמה בסכום המס החל על הרווח לפי סעיף 91(ד) לפקודה.

בנוסף לאמור, במידה והכנסותיו של אדם ממטבעות וירטואליים עולה לכדי עסק, בהתאם למבחנים שנקבעו בפסיקה, הן יסווגו כהכנסה פירותית ויחולו עליה שיעורי המס המתאימים, בהתאם לחלק ב' לפקודה (שיעור מס שולי – עד 47%). יובהר כי הכנסותיו של אדם העוסק במכירה ובשיווק של מטבעות וירטואליים ייחשבו כ"פירותיות. החוזר מתייחס גם לפעילות "כרייה", שהיא העמדת כוח מחשוב אשר תמורתה משולמים מטבעות וירטואליים, אשר יכולה להוות סממן לקיומו של עסק במטבעות וירטואליים.

בעסקאות בהם לדגומא משלמים בביטקויין עבור שירות או קניית נכס כלשהו, המשמעות היא כי מדובר למעשה בעסקת חליפין ולגהי מוכר הנכס/השירות, התמורה המשולמת בביטקויין תהווה הכנסה לכל דבר ועניין והוא יצטרך לשלם מס בגינו. כמו כן, הרוכש ימוסה לפי השווי ההוגן של הנכס/השירות הנרכש.

בנוסף, עסקאות במטבעות וירטואליים יחויבו במע"מ, בכפוף לכך כי עסקאות אלה הן בעלות אופי מסחרי או מי שפעילותו במסחר במטבעות וירטואליים, שיווקם או כרייתם עולה לכדי עסק.